Voorkom miscommunicatie door aannamens en invulling. Leer met NLP hoe jouw communicatie werkt, hoe jij je vragen stelt en het invullen van de ander voorkomt.

Denk je dat je weet wat de ander bedoelt? Think again

June 03, 20254 min read

Denk je dat je weet wat de ander bedoelt? Think again

Laatst stond ik met mijn partner het zwembad op te zetten.
Zonnetje scheen, lekker relaxt.
Sunny Tent stond al overeind, dus ik dacht: “We kunnen zo gaan vullen.”

Tot mijn partner zei:
“Laat het plastic eerst maar even in de zon warm worden. Daar wordt het soepel van.”
Ik keek hem aan. Soepel? Die tent hoeft toch niet soepel te worden, die staat al!

Wat blijkt: hij bedoelde het zeil van het zwembad, in plaats van het plastic van de sunn tent.
Mijn brein had al een betekenis gegeven aan zijn woorden, en wel eentje die totaal niet klopte.

En dat is precies wat er op de werkvloer ook gebeurt.
De hele dag door. In vergaderingen. In gesprekken. Met tekst in e-mails.

Welkom in het rijk der aannames.
Ons brein wil snel begrijpen wat het hoort of ziet.
Het is efficiënt, echter niet per se nauwkeurig.
Zonder dat we het merken, vullen we in wat wij denken dat de ander vast bedoelt.

We luisteren, vanuit onszelf, via ons eigen filter.
Dat filter bestaat uit jouw ervaringen, overtuigingen, verwachtingen.
En dus hoor je niet altijd wat er gezegd wordt.
Je hoort wat je dénkt dat er gezegd wordt.

En dat is dus precies waar het misgaat.
💎 Een collega zegt: “Zorg dat het snel geregeld is.”
Jij denkt: “Vandaag dus.”
Zij bedoelde: “Eind deze week.”
💎 Een medewerker zegt: “Ik vond het overleg wat rommelig.”
Jij hoort: “Ik heb steken laten vallen.”
Hij bedoelde: “Zonder agenda is het voor mij rommelig en overzichtelijk.”
💎 Jij antwoord in een mail: “Laten we hierover kort schakelen.”
De ander voelt urgentie.
Terwijl jij gewoon een belafspraak bedoelt, zodat ieder verder kan.

Kortom: we interpreteren niet wat er gezegd wordt, maar wat wij denken dat er bedoeld wordt.

En dat kost je meer dan je denkt.
Misverstanden zijn niet altijd rampzalig. Soms lach je erom.
Maar soms ook niet.
Soms leiden ze tot:
💎 Onnodige frustratie
💎 Gemiste deadlines
💎 Afhakende medewerkers
💎 Spanningen in het team
💎 Verwarring
💎 Irritatie
💎 Gemiste afspraken
💎 Verminderde samenwerking
💎 Onbedoeld wantrouwen
Niet omdat iemand slecht communiceerde. Wel omdat de ander dacht het al te begrijpen.
Het overkomt de beste!

Wat kan je doen?
Met NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) kijken we naar hoe taal, gedachten en gedrag elkaar beïnvloeden.

En vooral: hoe jij hierin het verschil maakt.
Jouw interpretatie bepaalt hoe je reageert. Hoe je stuurt. Hoe je gesprekken voert.
Als je wilt voorkomen dat aannames je communicatie sturen, stel dan dit soort vragen:
💎 Wat bedoel je precies met ‘snel’?
💎 Wat heb je nodig om het overleg minder ‘rommelig’ te laten zijn?
💎 Hoe ziet ‘rommelig’ er voor jou uit?
💎 Wat wil je dat ik doe, en wanneer?
💎 Wat verwacht je precies van mij, en wanneer?
💎 Hoe kan ik je helpen?
💎 Wat maakt dit voor jou belangrijk?

Checkvragen. Geen kruisverhoor. Geen passief-agressieve dubbelcheck.
Gewoon open nieuwsgierigheid.Hoe lekker om al je nieuwsgierigheid in te zetten tijdens een gesprek.
En ze maken meer verschil dan je denkt.

Kleine vragen, groot effect
Als jij open vragen stelt in plaats van te interpreteren, dan geef je het voorbeeld. Je maakt ruimte. Je voorkomt verwarring. En je nodigt je team uit om hetzelfde te doen.

Een kleine reflectie voor jou:💎 Waar in jouw communicatie vul jij vaak in wat de ander wel zal bedoelen?
💎 In welk gesprek of mail van de afgelopen week voelde je irritatie, die achteraf eigenlijk onterecht was?
💎 Hoe zou je vanaf morgen vaker kunnen checken of jouw invulling klopt?
Want communicatie is geen exacte wetenschap. Het is een spel tussen wat we denken te kennen en horen en wat er daadwerkelijk bedoeld wordt.

Zullen we even écht schakelen?
Merk je dat dit vaker speelt bij jou of in je team?
Of dat je zelf soms wat sneller invult dan je eigenlijk wilt?
Dan is het misschien tijd om dat patroon te onderzoeken.
Niet omdat je iets fout doet.
Wel zodat je méér uit je communicatie haalt.

Gewoon even sparren over hoe jij als leider nog scherper, helderder en vrijer kunt communiceren, en anderen daarin meeneemt.

Nieuwsgierig?
Laten we even kennismaken.
Kost niks, levert altijd iets op.

Internationaal (NLP) Trainer / Coach. Ik help leidinggevenden, managers en coaches in hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van communicatie en persoonlijk leiderschap via coaching, training en opleidingen. Dit zodat zij anderen verder helpen in hun ontwikkeling.

Cindy van Wijk

Internationaal (NLP) Trainer / Coach. Ik help leidinggevenden, managers en coaches in hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van communicatie en persoonlijk leiderschap via coaching, training en opleidingen. Dit zodat zij anderen verder helpen in hun ontwikkeling.

LinkedIn logo icon
Back to Blog