Maitre d'étage NYC

Communicatie is niet zwart of wit

October 29, 20254 min read

Communicatie is zelfden zwart / wit

De reactie die ik niet had voorzien

De reactie die ik niet voorzien had,
begon met iets kleins: geen pen, geen notitieboek en irritatie.

Ik was 25 jaar en werkte als teammanager maitre d’étage in een hotel in New York.
Een geweldige tijd, vol dynamiek, verantwoordelijkheid, kansen (en feesten
😉).

Ik trainde nieuwe collega’s op de verdieping.

Soms op één onderdeel van hun functie, soms vanaf hun allereerste werkdag tot het einde van de inwerkperiode.

Op een dag kwam één van die nieuwe collega’s voor de derde keer vragen hoe het computersysteem ook alweer werkte.
De derde keer!
En wat bleek?
Ze had gewoon nooit iets opgeschreven van de uitleg.

Ik voelde de irritatie opkomen.
De kamers op de verdieping zaten vol, er stonden nieuwe gasten te wachten.
En dan opnieuw dezelfde uitleg moeten geven?

Ik reageerde kortaf.
Of beter gezegd, ik reageerde bitchy.

Ik zei dat ze maar naar haar trainer moest gaan, want ik was niet van plan het nóg een keer uit te leggen.

Na de inwerkperiode worden de nieuwe medewerkers toegewezen aan een vast team.
En wat denk je?
Ze vroeg of ze bij míj in het team mocht.


Er ging van alles door me heen: verbazing, ongemak en zelfs tegenzin.
Want wilde ik wel een teamgenoot die blijkbaar niet luistert en zoveel aandacht vraagt?

Toch zei ik ja.
En dat moment is me altijd bijgebleven.
Dit was met recht een reactie die ik niet had voorzien.

Haar keuze maakte mij wel nieuwsgierig.

Want als ik eerlijk ben, mijn communicatie daar verdient geen schoonheidsprijs.


Ik was duidelijk, maar ook hard, kortaf en bitchy.
En toch liet het me iets zien wat ik vanaf toen ging begrijpen en toepassen.

Het liet me zien dat reacties zelden logisch zijn.

Wat mij irriteerde, gaf haar misschien duidelijkheid.
Misschien gaf mijn directheid haar juist houvast.
Of misschien zag ze in mij juist iemand bij wie ze zich veilig voelde, ondanks mijn scherpe toon.

Ik weet het niet precies, echter het zette me aan het denken.

Wat ik daar on the spot leerde (en nog steeds toepas) is het volgende:

🔹Je krijgt niet altijd de reactie die je verwacht.
Communicatie is geen rekensom van actie en reactie.
De ander hoort jouw woorden door zijn of haar eigen filter, vol overtuigingen, emoties en eigen ervaringen.
En precies daar gaat het vaak mis. We reageren op wat we dénken te zien, niet op wat de ander bedoelt. En zo praten we soms langs elkaar heen, terwijl iedereen zijn best doet.

🔹Het is prima om te spiegelen op gedrag, zolang je dat bewust doet.
Soms is het nodig om te benoemen wat je ziet: dat iemand iets niet opschrijft, afdwaalt of telkens dezelfde fout maakt.
Het verschil zit in het HOE.

Toon en timing bepalen of je raakt of afwijst.
Wat als ik gewoon had gevraagd waarom ze het niet had opgeschreven?

🔹 Vraag hoe iemand leert.
Dat inzicht kwam pas jaren later, toen ik in aanraking kwam met NLP.
Iedereen neemt informatie op op een andere manier.
De één moet het zien, de ander horen, een derde moet het zelf doen.

Als ik toen had gevraagd: “Hoe ga je het dit keer wel onthouden?”, had ze misschien gezegd: “als ik het eerst opschrijf en daarna oefen volgens mijn aantekeningen”.

Dan had ik mijn uitleg daarop kunnen afstemmen.

En dat brengt me bij iets wat me sindsdien is bijgebleven:

De kracht van bewust communiceren

Wat ik die dag leerde, heeft me nooit meer losgelaten.
Het liet me zien hoe dun de lijn is tussen duidelijkheid en afstand creëren, tussen eerlijkheid en geraakt worden.

Communicatie is zelden zwart-wit.
Soms krijg je precies het tegenovergestelde van wat je bedoelde.

En dat is precies het gebied waar NLP voor mij zoveel verschil maakt.
NLP leerde me kijken naar wat er écht gebeurt tussen mensen, niet alleen naar woorden, maar ook naar toon, lichaamstaal en intentie.
Het leerde me luisteren naar de reactie van de ander als feedback op mijn eigen communicatie.

En misschien nog wel het belangrijkste: dat ik de ander niet hoef te veranderen, maar wél anders naar mijn eigen manier van communiceren kijk.

Sindsdien merk ik hoe anders gesprekken verlopen als ik even stilsta bij die drie dingen: spiegelen, begrijpen, afstemmen.

Het brengt rust, helderheid en vaak verrassend veel verbinding.
Wat vroeger frustratie opriep, wekt nu nieuwsgierigheid.

De reactie die ik toen niet had voorzien, begrijp ik nu beter.
En dat is precies de winst van bewust communiceren.

Herken jij dat ook, dat moment waarop iemand onverwacht anders reageert dan jij bedoelde?

++++++

Mijn naam is Cindy van Wijk: trainer, spreker en schrijver over persoonlijk leiderschap, communicatieve vaardigheden en groei. Met NLP als kompas en praktische vertaling help ik jou om met rust, vertrouwen en helderheid te communiceren en leiding te geven, aan jezelf én aan anderen.

Internationaal (NLP) Trainer / Coach. Ik help leidinggevenden, managers en coaches in hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van communicatie en persoonlijk leiderschap via coaching, training en opleidingen. Dit zodat zij anderen verder helpen in hun ontwikkeling.

Cindy van Wijk

Internationaal (NLP) Trainer / Coach. Ik help leidinggevenden, managers en coaches in hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van communicatie en persoonlijk leiderschap via coaching, training en opleidingen. Dit zodat zij anderen verder helpen in hun ontwikkeling.

LinkedIn logo icon
Back to Blog